×
عاجل
أول تحرك برلماني بعد واقعة ”الطفل المطرود” ومشروع قانون جديد لتجريم ”الإهمال النفسي”بعد ”الرقم التاريخي” لتوريد القمح..علاء عبد النبي يطالب بتكريم المزارعين المتميزين وتعميم زراعة الأمطاررئيس حزب التحالف الوطني يهاجم تصريحات نسمة الخطيب: انحراف قيمي يخالف الشريعة والقانونهايدي المغازي تشارك ضمن وفد مصري رفيع المستوى في زيارة رسمية إلى ألمانيا لتعزيز التعاون والتشاور حول قضايا الشرق الأوسطأزمة ”أمريكا سماش” تتجدد.. هل يطيح ”المجاملات” بالزوجي الأول أفريقياً في دورة البحر المتوسط؟النائب حسين هريدي يتقدم بسؤال برلماني بسبب تظلمات مشروع “سكن لكل المصريين”النائب بسام الصواف يتقدم باقتراح برغبة لحصر واستغلال ”الأصول المعطلة” بالمحافظاتبعد اجتزاء تصريحاتها.. النائبة سحر عتمان تكشف أبعاد طلبات الإحاطة الخاصة بـ ”الكلاب الضالة” و”بيض المائدة”شاب يتقدم لمبادرة التصالح الذكى لحل مخالفات البناء.. إنهاء ملف التصالح عبر فاتورة الكهرباء.. قسط شهري بسيط يتحمله المواطن ويوفر مورد دائم...محمد فؤاد يتقدم باقتراح برغبة للإسراع بتنفيذ محطة رفع الصرف الصحي بالكونيسةالنائب علي مهران: الاتفاقيات بين مصر والكونغو تعزز فرص الاستثمار وتفتح آفاقًا جديدة للتعاون الاقتصادينواب العدل يضعون العدادات الكودية والمعاشات والتمويل الاستهلاكي وأزمة الـATM على أجندة البرلمان الأسبوع المقبل
بوابة البرلمان

    رئيس التحرير أحمد الحضرى

    الجمعة 12 يونيو 2026 05:29 مـ
    مجلس النواب

    إيمان عيسى تكتب؛ قانون الأحوال الشخصية بين شائعة السحب وصدمة الحقيقة

    إيمان عيسى
    إيمان عيسى

    مبرووووك… تم سحب مشروع قانون الأحوال الشخصية من البرلمان!!

    ... ولا استنوا شوية، شكلها إشاعة!

    لأن بعد ما الناس احتفلت وبدأت تقول: "الحمد لله القانون وقع"...خرجت تصريحات تانية تنفي أصلًا إن المشروع اتسحب، وتؤكد إنه ما زال قيد المناقشات داخل البرلمان.

    وفي نفس الوقت طلع كلام إن الأزهر الشريف هيكون له دور أساسي في مراجعة القانون، وإن أي صياغة نهائية لازم تُعرض عليه.

    يعني إحنا حاليًا بين:

    "اتسحب" ❌

    "لسه بيتناقش" ✅

    "الأزهر هيراجعه" ⚖️

    والمواطن واقف في النص مش فاهم...

    هو إحنا بنناقش قانون أحوال شخصية؟

    ولا بنتابع مسلسل حلقاته بتتغير كل يوم؟

    لكن سواء القانون اتسحب فعلًا...

    أو لسه بيتطبخ داخل اللجان...

    فيه شوية حاجات لازم ناخد بالنا منها جدًا قبل ما تتتغير شكل الأسرة المصرية بالكامل.

    أولًا:

    سيبوا الجواز زي ما هو...

    المرأة تتزوج بولي زي ما الشرع قال،والرجل يطلق من غير اختراعات غريبة ولا "مدة اختبار زواج" ولا قيود زمنية تمنعه من إنهاء علاقة فاشلة.

    يعني إيه زوج يفضل محبوس في علاقة فاشلة علشان القانون شايف إن الطلاق لازم يبقى بعد مدة معينة؟

    هو الجواز بقى اشتراك إنترنت لازم تستنى انتهاء الباقة؟

    وإيه فكرة إن زوجة تتجوز، وبعد ٦ شهور تقول:

    "لا أصل مش مرتاحة... عاوزة أفسخ"

    وتاخد كل اللي في الشقة حتى لو مفيش قائمة منقولات أصلًا؟

    إحنا بنحافظ على الأسرة...

    ولا بنحول الجواز لفترة تجريبية مع إمكانية الاسترجاع خلال الضمان؟

    بدل ما نفتح أبواب عبث جديدة...

    نركز في الحاجات اللي الناس فعلًا بتصرخ منها كل يوم في محاكم الأسرة.

    عاوزين تخفيض سن الحضانة.

    عاوزين الطفل يعيش مع أبوه بشكل طبيعي.

    عاوزين الاستضافة تتطبق بجد، مش الأب يتحول لزائر بالميعاد.

    الأب عاوز يحس إنه أب...

    يقعد جنب ابنه...

    يحضنه...

    يلعب معاه...

    ياخده يزور جده وجدته...

    يعيش معاه ذكريات طبيعية مش ساعات محدودة وكأنها زيارة رسمية.

    وحطوا للأب دور تاني غير إنه:

    "حضرتك عليك النفقة والمصاريف الدراسية"

    حتى المدارس اللي بيدفع فلوسها... أحيانًا مش من حقه يختارها أصلًا.

    إحنا محتاجين قانون يقلل الصراع...

    مش قانون يخلي كل طرف داخل العلاقة شايف التاني خصم أو مشروع قضية مستقبلية.

    لأن أخطر حاجة ممكن تحصل...

    إننا نطلع قانون جديد باسم "حماية الأسرة"...

    فنكتشف بعد كام سنة إن الأسرة نفسها بقت الضحية الحقيقية.

    الطفل بقى مشتت بين طرفين في نزاع دائم،

    وتحولت الأسرة بعد الانفصال لساحة إجراءات بدل ما تكون حياة طبيعية.

    السؤال الحقيقي مش "القانون اتسحب ولا لأ"...

    السؤال:

    هل إحنا فعلًا بصدد إصلاح منظومة الأسرة...

    ولا بصدد إعادة تشكيلها بشكل يخلق أزمات جديدة باسم الحلول؟

    مشروع قانون قانون الأحوال الشخصية الجديد مجلس النواب الازهر

    مواقيت الصلاة

    الجمعة 05:29 مـ
    26 ذو الحجة 1447 هـ 12 يونيو 2026 م
    مصر
    الفجر 03:08
    الشروق 04:53
    الظهر 11:55
    العصر 15:30
    المغرب 18:56
    العشاء 20:30